søndag 10. mai 2009

Dumpeskole?

"Kunnskaps"minister Bård Vegar Solhjell går ut og kaller Høyres nye forslag om nivåinndeling og karakterer i barneskolen for en dumpeskole.

Først og fremst vil jeg berømme Høyre for å tilnærme seg Fremskrittspartiet i skolepolitikken. Jeg gleder meg til å kjempe sammen om disse sakene.

Utdrag fra Fremskrittspartiets Handling- og prinsipprogram 2005-2009
FrP vil:
Innføre karakterer i alle fag fra og
med 5. klasse, og de skal settes i
forhold til objektive faglige prestasjoner.

Grunnopplæringen skal være fleksibel og tilpasset kunnskapsnivået til den enkelte elev, også hva gjelder klassetrinn.

"Kunnskaps"ministeren sier følgende:

- Høyre tar fatt i de minst viktige debattene i skolepolitikken. Mens vi er opptatt av å styrke lærernes kompetanse og sette inn tidlig innsats i skole og barnehager, så er Høyre opptatt av karakterer i barneskolen og å påføre ungdom daglige nederlag gjennom å stemple dem som svake elever, sier Solhjell til VG Nett.

- Valget står mellom kunnskap for alle, og Høyres dumpeskole. Vi har prøvd Høyres løsninger tidligere, men vi gikk bort fra dem fordi det ikke fungerte, legger han til.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. For å ta det siste først. Venstesidens skolepolitikk har vært prøvd helt siden krigen, alle vet at det ikke har funket. Til og med sosialistene.

Statsråden sier at SV ønsker å styrke lærerens kompetanse? De er allikevel imot lærerevaluering, så de vet faktisk ikke hvordan lærerenes kompetanse er i dag. Med SV i regjering og med kunnskapsministeren så er det slik at det ikke stilles krav til hvem som skal bli lærer i dag. Jeg husker en historie jeg hørte for et par år siden. Den handlet om en lærer på en videregående skole i Rogaland som fortalte om en av sine svakeste elever noensinne. Eleven strøk flere år på rad og til slutt sendte de eleven gjennom med svakeste ståkarakter i alle fag. Denne læreren traff vedkommende igjen et par år etter når han var på det som i dag er UiS for å holde en forelesing. Da gikk vedkommende på lærerstudiet.

Det kan ikke være slik at de svakeste elevene i Norge skal få lov å bli lærere. Vi ser at de landene som gjør det best i internasjonale undersøkelser er de landene hvor det stilles høye krav til lærere og hvor det å være lærer er høy status (les: Finland)

Fremskrittspartiet mener at det skal være minimumskarakter 3 for å komme inn på lærerstudiet. Vi ønsker også at lærerutdanningen skal utvides til masterutdanning og at lærerne skal spesialisere seg i sine fag og undervise mest mulig i disse.

SV står for en kunnskapsskole? SV står for en lekeskole uten karakterer, uten krav til verken lærere eller elever. SV vil ha en skole hvor alle blir tapere og ingen får lov å være KUNNSKAPSrike. En skole uten mulighet til å velge verken skole eller fag. Den største skolesaken for SV er om maten skal være varm eller kald, og om være frukt i skolen, selv det får du ikke velge selv. Dette er fokuset når vi har en skole som presterer LANGT lavere enn våre fattigere naboland og mange andre europeiske land. SV vil ha en skole hvor alle skal presses gjennom den samme sosialistkverna for å så komme ut som kliss like sosialdemokrater uten motivasjon, ambisjoner, eller kunnskap.


Når vi snakker om å dele inn klassene etter egenskaper og kunnskap, handler dette om å gi tilpasset opplæring, noe som også SV i alle fall sier de er for. Vi mener alvor med dét og ønsker å utfordre de flinkeste elevene og samtidig gi de svakeste elevene den nøye oppfølgingen de trenger. På den måten får ALLE muligheten til å ha noe å strekke seg etter, og et mål som kan oppnås dersom de jobber for det, og ingenting motiverer mer en måloppnåelse.
Vi er av den oppfatning at man lærer best dersom man lærer på samme nivå. I stedet ønsker SV å ha en skole hvor talentene får stoppskiltet framfor nye utfordringer, det blir en skole hvor alle blir taperne.

Vi hyller idrettshelter og har egne eliteskoler for disse, noe som alle er enige i. Men SV er allikevel mot å ha samme type skoler for de som er i norgeseliten i matte, fysikk, kjemi, språk, eller andre fag.

Der var mitt første blogginnlegg ferdig!


FpU sier også ja til:
- Valgfritt sidemål
- Fritt skolevalg
- Mer differensiert undervisning
- Større krav til lærere og skoleledere
- Å sparke udugelige lærere
- Lærerevaluering
- Mindre teori på yrkesfag
- Å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger
- Orden og oppførselskarakterer fra 3. klasse
- Differensiert lærerlønn ut i fra kompetanse
- IT-opplæring fom. 1.klasse og engelsk som obligatorisk fremmedspråk fra 1. klasse.
- Skille eksamen og russetiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar