onsdag 3. juni 2009

Nei til mer avgifter

Stavanger Aftenblad melder i dag at regjeringen åpner for lokal drivstoffsavgift og at dette muligens kan erstatte bompengene. Det er en katastrofe.

Bare for å ta litt historikk med bompengene på Nord-Jæren:

- Starter på 6 kr med gratis passeringer på kvelden og i helgene
- Ble øket til 13 kr, hele døgnet, hver eneste dag
- Øker til 20 kr, 1.juli
- Fremtiden: 20 kr i bompenger pluss rushtidsavgift og 17 kr per liter drivstoff.

Vi har Europas høyeste bilavgifter og samtidig er norske veier dessverre blant de dårligste i hele Europa, og bare 5% av riksveinettet har fullgod standard i henhold til Statens Vegvesens vegnormaler. Veiene våre er blant de dårligst vedlikeholdte i Europa og forfallet blir verre fra år til år under den rød-grønne regjeringen.

Nå skal altså de avgiftskåte politikerne så frekke at de skal "toppa heile driden" med en lokal drivstoffavgift.

Dette forslaget vil føre til at det vil bli vanlig å se bensinpriser på opp mot 17 kr literen og muligens enda mer avhengig av oljeprisen. Det som vil skje er at de vil beholde bompengene og samtidig ha lokal drivstoffsavgift for å spre frustrasjonen over høye avgifter. De undervurderer innbyggerne i Norge og jeg tror at folk ser rett igjennom dette og viser det ved Stortingsvalget 14. september.

Staten tar allerede inn over 60 milliarder kroner i bil- og veirelaterte avgifter. Latterlige 15 av disse blir brukt på veiformål, det er et stort hån mot bilistene i Norge. Dette hånet vil tydeligvis ingen ende ta, det neste blir vel rushtidsavgift. NOK ER NOK vi kan ikke tillate at verdens rikeste land ikke investerer i fremtiden. Veiutbyggingen som har vært i Norge har vært bygget for fortiden. En sammenligning er Brooklyn Bridge i New York som ble bygget i 1883, altså før bilen kom til verden. Den har i dag hele 6-felt og med et enormt gangfelt i midten, i Norge bygger vi over 120 år senere fremdeles små veier som er allerede overbelastet den dagen de er ferdig bygget. Den Rødgrønne regjeringen har gamblet bort 660 milliarder kroner på, dette er penger som kunne vært ferdig investert i veier, jernbane, skolebygg, sykehjem, sykehus.

Fremskrittspartiet vil investere i infrastruktur med de pengene som staten allerede håver inn fra bilistene. Vi vil gjøre dette uten en eneste bompengestasjon eller lokale drivstoffsavgifter. Investering i infrastruktur er både miljøvennlig, samfunnøkonomisk og redder liv. Jeg forstår ikke hva sosialistene er redde for, det eneste de virker å være redde for er velgere. Norsk samferdselspolitikk de siste årene har hatt et eneste fokus; Få inn mest mulig penger, gi minst mulig tilbake. Det skal snu 14. september når Fremskrittspartiet kommer i regjering og Statsministeren heter Siv Jensen.

Slik vil Fremskrittspartiet få verdens beste infrastruktur i verdens rikeste land:

Investere totalt 792 milliarder kroner fra 2010-2019
- Bygge 2500 km med minimum 4-felts motorveinett mellom de største byene, i tillegg kommer flerfeltsveier i byene.
- 150 milliarder til drift, vedlikehold og opprusting av eksisterende veier
- 120 milliarder i jernbaneinvesteringer
- 10 milliarder i kollektivsatsing

Se hele FrPs forslag til Nasjonaltranportplan 2010-2019 ved å klikke her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar