mandag 1. juni 2009

Bussen må frem

Jeg har fra og med i dag startet en ungdomspartilederblogg på Aftenbladet.no
Jeg vil i den anledning også legge ut bloggene her.


Nedenfor kan du se den første. Den handler om kollektivtrafikk.


Dette vil FpU gjøre for ungdom i Rogaland på kollektiv og transportfronten
- Utvide ungdomskortet til 25 år
- Beholde dagens pris på ungdomskortet
- Var mot økningen i billettpriser
- Investere kraftig i nye veier, jernbane og kollektiv
- Ha førerkort som valgfag på skolen
- La 16 åringer få ta graderte førerkort med restriksjoner på bilbruken frem til fylte 18 år.
- Fjerne alle bompengestasjoner
- Øke vrakpanten og sette ned avgiftene på biler slik at også ungdom kan kjøpe nyere, trygge og miljøvennlige biler.
- Fjerne plomberingen på mopeder.


FpU mener at hvis man ønsker et godt kollektivtilbud er man også avhengig av å ha en god infrastruktur. Bussen må ha gode veier å kjøre på og jernbanen må være skikkelig opprustet dersom togene skal gå ”på skinner”. Det nytter ikke å få folk til å ta buss hvis bussen står i kø like mye som bilen gjør. Det beste man da kan gjøre for kollektivtrafikken i Rogaland er å bygge gode, trygge, miljøvennlige veier med kollektivfelt, vi ønsker også å innføre kompiskjøring i kollektivfeltene. På denne måten kan de som velger å kjøre sammen 3 personer i en bil eller mer fra/til jobb eller skole kjøre forbi køene. Dette er både miljøvennlig og hjelper på køproblematikken. Vi har rett og slett ikke nok busser i Rogaland til at de trenger hele kollektivfeltet hele dagen.


Vi vil sikre investeringer i vei, jernbane og kollektiv gjennom et infrastrukturfond på 300 milliarder kroner. Dette vil sørge for at det hvert eneste år vil bli investert 3-4 milliarder kroner i jernbane og kollektivtiltak.I Nasjonal transportplan som tar for seg investeringer innen samferdsel fra 2010-2019 har FrP lagt frem sitt eget forslag.


Her er et lite utdrag:
- 2500 km med motorvei
- 150 milliarder til drift, vedlikehold og opprusting av eksisterende veier
- 120 milliarder i jernbaneinvesteringer
- 10 milliarder i kollektivsatsing


Her viser vi med tydelighet at det er vi som prioriterer investeringer i vei, jernbane og kollektiv og dette kan bli en realitet dersom FrP kommer i regjering til høsten.
Sosialistene mener at kollektivtilbudet i Rogaland ville blitt dårligere dersom vi hadde styrt.


Takket være Fremskrittspartiet og Høyre har vi fått et langt bedre kollektivtilbud i Rogaland de siste årene. Etter at vi fikk fylkestinget til å vedta å sette kollektivtrafikken ut på anbud og la private firmaer ta seg av kollektivtrafikken så har fylkeskommunen spart over 100 millioner kroner som i dag går til kollektivtilbudet i Rogaland, dette er i tillegg til det som ble bevilget før. Dette er noe sosialistene i Ap, Sv og Sp var mot da og fremdeles er imot. Selv om det sørger for et bedre kollektivtilbud for folk i Rogaland. Det viser egentlig hva de bryr seg mest om, de er opptatt av at alt skal drives av det offentlige uansett om det fører til dårlige tilbud.


De samme partiene gikk også inn for å øke billettprisene på bussene i fylket, jeg tror ikke det fører til at flere tar bussen. FrP og Høyre fremmet et felles forslag om å ikke øke billettprisene og heller ikke øke prisen på ungdomskortet, dette forslaget fikk kun våre stemmer, dessverre.


Hvis det er et eneste sted i Norge som har et kollektivtilbud som er til å skrøyde av så er det Oslo. Der er det veldig hyppige avganger både på buss, trikk, t-bane og tog. Det investeres både i nye busser og t-banevogner, det har kommet flere nye ruter og det er oppført digitale skilt på alle kollektivholdeplasser med hvor lenge det er til neste buss/tog kommer. I Oslo er det FrP og Høyre styrer sammen. Der har de landets beste kollektivtilbud. Det samme kan vi få til i Rogaland.


Fremskrittspartiet har også foreslått å utvide ungdomskortet opp til 25 år slik at også studenter med trang økonomi kan oppfordres til å reise kollektiv. I tillegg til dette har vi foreslått at nattbussen skal bli en del av ungdoms- og flexikortet slik at alle skal kunne komme seg trygt hjem. Begge disse forslagene fikk kun FrPs stemmer.


FpU tror at bilen er kommet for å bli og vil tilrettelegge for også billistene kan ta seg frem på en raskest, tryggest og mest miljøvennlig måte. Vi mener at vi må både gjøre investeringer både for billister og de som reiser kollektivt. Vi har sagt at vi gjerne ønsker en bybane, men det må ikke gå på bekostning av veimidlene og eksisterende kollektivtilbud.

Både bilen og bussen må frem!

Stem Fremskrittspartiet i høst

Her finner du løsningen på samferdselsproblemet i Norge
FrPs forslag til nasjonal transportplan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar